نکاتی در مورد کولر گازی

با توجه به اهمیت مصرف انرژی، امروزه مشتریان به میزان مصرف لوازم خانگی بسیار اهمیت می دهند. بنابراین راهنمای خرید کولر گازی و آبی و میزان مصرف انرژی در سطحی بهینه حیاتی است. بدین لحاظ محاسبه میزان مصرف انرژی (برق) کولرهای گازی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

کولر گازی به عنوان یک سیستم‌ خنک کننده به سرعت از گرمای محیط می‌کاهد. در کولر گازی، همانند یخچال، از فرآیند تبدیل گاز به مایع به وسیله افزایش فشار و در نتیجه تولید سرما استفاده می‌شود.

 انواع کولرگازی

کولرهای گازی معمولاً در سه مدل کولرهای یک تکه یا پنجره‌ای، کولرهای دو تکه (اسپلیت) و کولر های پرتابل (قابل حمل) ساخته می شوند. کولرهای یک تکه، مصرف متوالی دارند چراکه به آسانی در داخل قاب پنجره نصب می‌شود. ولی به علت نوع کمپرسور آن مصرف برق بیشتری نسبت به انواع دیگر آن دارد. نحوه نصب کولرهای اسپلیت کمی پیچیده است که باید هنگام خرید آن را در نظر گرفت. و به نحوه نصب و چگونگی اتصال آن توجه کرد.

سیستم‌های سرمایشی

کولر گازی از جمله سیستم‌های سرمایشی از است که عمدتاً در مناطق جنوب و شمال کشور استفاده می شود، به طور کلی حدود سه چهارم خانواده ها از کولر های آبی و یا گازی برای خنک کردن استفاده می کنند. توان کولر گازی در حدود ۲۰۰۰ وات و در مورد کولر آبی بالغ بر ۵۰۰ وات است. همانطور که می دانید در مناطق شرجی و در مناطقی که رطوبت هوا بالا است.

راهنمای خرید کولر گازی

کولر آبی

به طور معمول از گولر گازی به جای آبی استفاده می شود. نبود ترموستات در کولر آبی نسبت به کولر گازی یک نقطه ضعف محسوب می شود. بدون ترموستات نمی توان زمان روشن بودن کولر را با توجه به دمای محیط کنترل کرد سبب می شود در تمام ساعات شب روشن بوده و موجب سرما خوردگی شود.

 شرایط نصب کولرگازی

همانطور که گفته شد در کولر های گازی، مصرف بالای انرژی اهمیت بهینه سازی و کنترل مصرف انرژی را دوچندان می کند. مواردی مانند محل نصب، نگهداری مناسب و فضای متناسب با محیط با توجه به حجم آن می تواند بر میزان مصرف کولر گازی تأثیر بگذارد. بنابراین هنگام خرید کولر گازی باید مساحت فضای مورد استفاده و ظرفیت کولر گازی را مدنظر قرار داد.

مصرف انرژی در کولرگازی

هنگام خرید دستگاهی را باید انتخاب کرد که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی بوده و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کار آیی و بازدهی باشد. توجه به نسبت بازده انرژی یعنی E.E.r در هنگام خرید نکته ای است که باید رعایت شود. نسبت توان خروجی به توان ورودی را بازده انرژی است که از تقسیم ظرفیت سرمایشی کل به توان ورودی موثر در کولر های گازی بدست می آید. ضریب E.E.r، رتبه انرژی و نوع کولر گازی با توجه به نوع آب و هوای منطقه در مشخصات دستگاه آمده است. هرچه این شاخص‌ها بالاتر باشند، کارایی کولر بیشتر است.

دیدگاه‌ها (0)

*
*