راههای کاهش مصرف برق کولر گازی

بسیاری از افرادی که کولر گازی یا اسپلیت دیواری تهیه می کنند به این مسئله فکر می کنند که از این به بعد باید هزینه زیادی برای مصرف برق بپردازند البته این انتظار طبیعی است و باید هم چنین باشد ولی اینکه خیلی زیاد باشد و یا اینکه به صرفه باشد بسیار مهم است.

نکات مهم کاهش هزینه برق کولر گازی

در درجه اول همیشه سعی کنید در محصولات الکتریکی برای کاهش مصرف برق از محصولاتی استفاده نمایید که دارای برچسب انرژی A  یا A+ باشند که کمترین میزان مصرف برق را دارند و در مصرف انرژی به میزان قابل توجهی صرفه جویی می شود.

در خرید کولر گازی دقت کنید باید کولرهای گازی را متناسب با شرایط آب و هوایی و مکانی که در آن زندگی می‌کنید، انتخاب کنید زیرا استفاده از کولرهای گازی معتدل در مناطق گرمسیری، ضمن افزایش مصرف برق، سرمادهی و عمر کولر را نیز بسیار کاهش می‌دهد.

توان مصرفی کولرهای گازی استاندارد، حدود چهار برابر کولرهای آبی است و این امر باتوجه به جداول تعرفه قیمت برق، می‌تواند موجب افزایش هزینه‌های برق مصرفی تا هفت برابر شود.

درصورت امکان کولر گازی خود را در محلی نصب کنید که تهویه بهتری داشته باشد، زیرا این کار به علت کاهش فشار بر کولر موجب افزایش بازدهی آن و همچنین کاهش مصرف برق خواهد شد ضمن آنکه لازم است هنگامی که خانه یا محل کار خود را ترک می‌کنید، سامانه سرمایشی را نیز حتماً خاموش کنید.

قرار دادن سایه‌بان برروی کندانسور کولرهای گازی، محیط خانه را خنک‌تر و مصرف برق را کمتر می‌کند.همچنین درصورت امکان، کاشتن یک یا چند اصله درخت در نزدیکی کولرهای گازی دوتکه، موجب کاهش مصرف برق آنها به میزان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد شد.

برای استفاده بهینه از دستگاه باید از اتلاف انرژی آن جلوگیری کرد و به این صورت که با بستن درب ها و پنجره ها از هدر رفتن سرمای تولید شده، جلوگیری نماییم.

هوای خنک اسپلیت ها از پنل داخلی به سمت روبرو جریان می یابد. بنابراین پنل داخلی را درست در جایی قرار دهید که روبروی محل نشستن یا حضور اعضاء خانواده باشد.طول پرتاب هوای اسپلیت ها بر اساس ظرفیت معمولا بین ۵ تا ۱۰ متر می باشد. نباید فکر کنید لازم است کل سالن خنک شود تا شما هم خنک شوید.

با توجه به انباشت هوای گرم در زیر سقف ، بهتر است تا جای ممکن پنل داخلی اسپلیت ها را پایین تر از سقف نصب نمائید. بعضا دیده می شود نصاب ها پنل داخلی را فقط ۱۰ سانتیمتر از سقف فاصله می دهند. در صورتیکه از نظر زیبایی و تزئینات ، دیوارسالن یا اتاق اجازه می دهد می توانید از نصاب بخواهید لبه بالایی پنل اسپلیت شما ۴۰ یا حتی ۵۰ سانتیمتر از سقف فاصله داشته باشد و این کار به افزایش جریان هوای خنک در سطح کمک موثری می نماید.

درفروشگاهها ، رستورانها و یا دیگر فضاهایی که ارتفاع سقف تا کف در انها بیشتر از ۲٫۸ متر باشد نصب پنل داخلی در ارتفاع ۲ متری از کف محل مورد نظر قابل انجام است.

شستشوی ماهانه و تمیزی فیلترها و سطح کویل اسپلیت ها در ایجاد هوای مطبوع و خنک و همچنین افزایش راندمان دستگاه بسیار اهمیت دارند بنابراین با بازنمودن درب پنل داخلی بصورت ماهانه فیلترها را بشوئید و سطح کویل را با دستمال مرطوب غبار روبی نمائید.

لازم است پنل بیرونی به گونه ای نصب شود که امکان جریان هوای آزاد در پشت آن به راحتی مهیا باشد.

در صورتیکه مایل هستید در کنار بهره مندی از هوای خنک و مطبوع کولرگازی هزینه برق مصرفی شما خیلی بالا نباشد می توانید دمای کولر را روی ۲۶ درجه سانتیگراد تنظیم نمائید در اینصورت با وجود روشن بودن فن پنل داخلی که مصرف برق آن بین ۱۵ تا ۳۰ وات است در بیشتر زمانها کمپرسور دستگاه که بیشترین سهم را در برق مصرفی کولر دارد خاموش خواهد بود. در اینجا مجددا یاد آوری می نمائیم قرار داشتن پنل داخلی مستقیما روبروی محل نشستن ساکنین نیز کمک مؤثری به تأمین هوای خنک محل مورد نظر می نماید.

همه موارد فوق از جمله موارد مهم در کاهش مصرف برق کولر گازی می باشد و اگر بتوانیم موارد فوق را رعایت کنیم می توانیم اطمینان یابیم که هزینه زیادی برای برق کولر گازی متحمل نخواهیم شد.

برای خواندن مقالات بیشتر در زمینه کولر گازی واسپلیت ها می توانید  مطالب زیر را هم مطالعه نمایید:

آموزش تمیز کردن فیلتر کولرگازی

چرا کولر گازی یخ می زند

علت چکه کردن آب کولر گازی

دیدگاه‌ها (1)

*
*