نحوه کارکرد کولرگازی

کولر گازی چگونه کار می کند؟

کولر گازی دارای پمپی است که گرمای محیط داخل اتاق که نسبت به بیرون خنک تر است را جذب می کند و به بیرون که گرمتر است می فرستد.
گاز خنک موجود در لوله های کولر توسط یک کمپرسور جریان می یابد .گاز خنک در هنگام خروج از کمپرسور به دلیل کمپرس (فشار) گرم می شود و سپس وارد بخش بیرونی یعنی کندانسور می شود .با کارکردن فن کندانسور و با عبور هوای بیرون گاز خنک(گرم)، سرد شده و تبدیل به مایع می شود . در ادامه مایع با عبور از لوله مویی دچار افت فشار می شود و براثر افت فشار دمای جوش پایین آمده که باعث جوشیدن قسمتی ازمایع شده و همین امر سبب ایجاد گرمای موردنیاز توسط خود گاز مایع می شود و دمای گاز خنک کاهش می یابد . مخلوط مایع و بخار وارد بخش داخلی کولرگازی (اواپراتور) می شود و بعد از عبور هوای اتاق از روی مخلوط، گرمای هوای داخل اتاق را گرفته و تبخیر می شود. بخار ایجاد شده توسط کمپرسور مکیده می شود و به این ترتیب چرخه کامل شده تا رسیدن به دمای مورد نظر در داخل اتاق تکرار می شود.

انواع کولر گازی :

  • کولرگازی یک تکه یا پنجره ای
  • کولرگازی دوتکه (اسپلیت)
  • کولرگازی پرتابل(قابل حمل)
  • کولرگازی ایستاده

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای مانند سیستم پکیج بوده و تمام قطعات آن در یک محفظه قرار گرفته اند همان گونه که در شکل می بینید نصب این کولرها باید به گونه ای باشد که کندانسور به سمت بیرون باشد و قسمت اواپراتور کولر گازی پنجره ای به سمت داخل باشد هوای داخل توسط شبکه ی جلوی کولر گازی بصورت دائمی مکیده می شود و با عبور از کویل اواپراتور خنک می گردد همچنین جلوی کولر اهرمی وجود دارد که با حرکت دادن آن دریچه کوچکی بین اواپراتور و کندانسور باز می شود و در این حالت مقداری از هوای تازه به داخل وارد می شود و  در این سیستم نیز گرما از سیستم داخل گرفته شده وبه محیط بیرون انتقال پیدا میکند.از جمله مشکلات کولرهای گازی پنجره ای مسایل ظاهری نصب و سر وصدای زیاد کمپرسور به دلیل مجاورت کمپرسور با محیط تحت تهویه مطبوع میباشد.

کولر گازی پنجره ای چگونه کار می کند

کولرهای دوتکه (اسپلیت)

 اسپلیت (Split) نوعی از کولر گازی می باشد که هوای گرم محیط را می گیرد و به حالت خنک به داخل محیط برگشت می دهد این فرآیند تا زمانی انجام می شود که ترموستات به دمای مورد نظر برسد. کولر در واقع مانند یخچالی می باشد که محفظه عایق ندارد. مایع مبرد مانند فرئون گرما را می گیرد و بخار می‌شود و محیط را خنک می‌کند. در کولرها دستگاهی که مبرد را بخار می‌کند همانند یخچال است.

کولرهای دوتکه یا اسپلیت‌ها از ۲ واحد جداگانه ساخته می شوند، یونیت خارجی شامل کمپرسور و کندانسور می باشد که در خارج از ساختمان نصب می شود و یونیت داخلی که واحد تبخیر (اوپراتور) در آن قرار دارد در داخل ساختمان نصب می شود. یونیت خارجی و یونیت یا پنل داخلی توسط دولولهٔ مسی یا آلومینیومی به همدیگر مرتبط هستند. لولهٔ باریکتر گاز سرد را از یونیت بالا به یونیت داخلی انتقال می دهد و لوله ضخیمتر کار خروج و انتقال گاز گرم را به یونیت و کمپرسور بالا به عهده دارد. این اسپلیت ها غالبا دارای ریموت کنترل هستند.این نوع کولرها شامل دو مدل معمولی و اینورتر می‌شوند که مدل اینورتر حدودا ۶۰ تا ۷۰ درصد مصرف برق کمتری به نسبت معمولی دارد.

کولرگازی پرتابل(قابل حمل)

کولرهای گازی پرتابل ( قابل حمل ) در چند ظرفیت پائین  عموما تولید شده و مجهز به ریموت کنترل می باشند. کولر های پرتابل گرمایش دار غالبا برای تولید گرما از هیتربرقی استفاده می نمایند. این مدل کولر گازی برای فضاهای کوچک اجاره ای یا استفاده موقت برای حداکثر ۲۰ الی ۳۰ متر مربع کاربرد دارد و چون چرخ دارند قابل حمل هستند و کمپرسور و دیگر قطعات آن نظیر کندانسور و اواپراتور و فن در یک مجموعه ‘گردآوری شده فقط در حالت سرمایشی گرمای موتور از طریق لوله خرطومی پشت دستگاه به بیرون باید منتقل گردد. در مکانهایی که امکان نصب اسپلیت ها یا همان مدل کولر گازی پنجره ای وجود ندارد کولر گازی پرتابل گزینه مناسبی است.

کولرگازی پرتابل به معنای کولر گازی یک تکه بوده که فقط یک لوله خرطومی پلاستیکی پشت آن برای تخلیه گرمای موتور وصل می باشد و هیچگونه نیازی به نصب و موارد دیگر ندارد..

کولر گازی پرتابل

کولر گازی ایستاده با کولر گازی پرتابل فرق دارد، کولرگازی ایستاده یک کولر گازی نوع اسپلیت بوده و دارای یونیت خارجی ( کندانسور بیرونی) می باشد.

کولرهای گازی جدید پرتابل بدون نیاز به نصب با قابلیت حمل آسان و ظاهری بسیار شیک و زیبا, مناسب برای فضاهای کوچک طراحی شده اند. کولر گازی های پرتابل همچنین دارای عملکرد فوق العاده کم صدا , مجهز به کنترل از راه دور , نمایشگر ال سی دی , فیلتر قابل شستشو , قابلیت تنظیم دور فن و جهت پرتاب باد می باشد. این کولرهای گازی در دو ظرفیت ۱۲۰۰۰ و ۱۵۰۰۰ عرضه میشوند و مبرد یا گاز دستگاه از نوع مبرد ۴۱۰ جدید می باشد که بازدهی بسیار بالایی دارد.

کولر گازی ایستاده

بسیاری از افراد فکر می کنند کولرگازی ایستاده همان کولر گازی پرتابل می باشد ولی اینگونه نیست.کولر گازی ایستاده دارای یونیت داخلی و بیرونی است و کندانسور بیرونی آن باید مثل کولر اسپلیت دیواری در بیرون نصب شود.

باید توجه داشت که پنل داخلی را نمی‌توان مانند پرتابل حمل و جابجا کرد بلکه باید آن را در یک مکان مشخص قرار داد.

کولر گازی ایستاده در ظرفیت‌های بالا حدوداً تا ۹۶۰۰۰۰ بی تی یو تولید می‌شوند به همین علت در سالن‌های وسیع و بسیار بزرگ مناسب می‌باشد و استفاده می‌گردد.

کولرگازی های ایستاده مصرف انرژی پایینی دارند و همچنین قدرت رطوبت زدایی بالایی دارند.

کولر گازی ایستاده

کولرگازی ایستاده مناسب برای فروشگاهها , سالن ها , منازل با متراژ بالا و کارخانجات میباشد . و انواع توان ها با موتور اینورتر ساخته شده است .انوع مختلفی از اسپلیت ایستاده وجود دارد در بعضی از انواع آن خروجی هوای دستگاه از نوع کانالی بوده و توزیع هوا توسط سیستم کانال می باشد.

انوع مختلفی از اسپلیت ایستاده ساخته می شود، در بعضی از انواع آن خروجی هوا دستگاه از نوع کانالی بوده و توزیع هوا توسط سیستم کانال می باشد و در برخی دیگر کمپرسور نیز در داخل دستگاه داخلی قرار می گیرد و دستگاه بیرونی فقط شامل کندانسور است.ظاهراً این دستگاه شبیه یک یخچال یا کمد مرتفع می باشد و به دلیل ظاهر آن و ایستایی آن بر روی زمین آن را اسپلیت ایستاده یا کابینتی می نامند.

در پایان اگر قصد خرید کولر گازی را دارید و نیاز به مشاوره در این زمینه دارید می توانید با کارشناسان فروش بانه کولینگ در ارتباط باشید تا شما را در انتخاب کولر گازی مناسب راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ها (3)

*
*

    علیرضا پاسخ

    این مقاله خیلی مفید بود دستتون درد نکنه خیلی به بنده کمک کرد.از شما سپاسگزارم بابت مطالب خوبی که در سایتتون قرار داده اید.
    بنده با این توضیحات تصمیم گرفته ام کولر گازی دیواری یا اسپلیت بخرم.