انتخاب کولرگازی مناسب و راهنمای خرید

انتخاب کولر گازی مناسب در هنگام گرما دغدغه کسانی است که می خواهند کولر مناسبی انتخاب نمایند. اگر دستگاه تهویه مطبوع مرکزی را به عنوان یک گزینه مدنظر ندارید، کولرهای گازی پنجره ای و پرتابل می توانند گزینه هایی ارزان و انرژی کارامد برای خنک کردن یک یا دو اتاق باشند. اگر برای شکست دادن گرما مصمم هستید، بدانید که تنها نیستید: هر ساله بیش از ۵/۶ میلیون دستگاه کولر پنجره ای به فروش می‌رسد.
به گزارش انرژی استار (Energy Star)، یک خانواده متوسط در مجموع ۱۳ درصد از هزینه های سالانه خود را صرف تهویه مطبوع می کند. بنابراین، خریدن دستگاه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. یک کولر کوچک برای خنک کردن یک اتاق مناسب نیست. از طرفی، یک کولر بزرگ، به سرعت اتاق را خنک کرده و فرصت لازم برای جذب کافی رطوبت را ندارد. درنتیجه، شما را با فضایی سرد و مرطوب مواجه می کند.

نکاتی که باید در انتخاب کولرگازی مناسب مدنظر قرار دهید

میزان سروصدا

مدل هایی که در آزمون های سروصدا نمره های خیلی خوب و عالی کسب می کنند اینقدر بی صدا کار می کنند که شاید تنها بتوانید صدای فن آن ها را بشنوید. کولرهایی که نمره خوب می گیرند، وقتی روی درجه کم کار کنند می توانند باعث آزار کسانی شوند که خوابشان سبک است. اما وقتی روی درجه زیاد هستند، سروصدای آن ها می تواند برای همه آزاردهنده باشد.

محل پنجره

کولرهای پنجره ای معمولاً وقتی هوا را در یک جهت می دمند عملکرد بهتری دارند. پس اگر پنجره در وسط دیوار تعبیه نشده باشد، این مسئله می تواند برای عملکرد کولر مشکل ساز باشد. برای اینکه اتاق به طور یکنواخت خنک شود، باید هوا به مرکز اتاق دمیده شود. پس جهت دریچه های کولر را طوری تنظیم کنید که هوا را به مرکز اتاق بدمد. برخی از کولرها دارای دریچه های گردان هستند.

نصب درست

کولر پنجره ای باید به درستی نصب شود تا بهترین کارایی را داشته باشد. برخی از این کولرها برای پنجره هایِ تاشو کلنگی دو تکه طراحی شده اند. اگر پنجره دولنگه دارید، باید کولر را درون دیوار نصب کنید. مطمئن شوید که پنجره شما تراز است تا آب درون کولر به خوبی تخلیه شود. دستگاه هایی مانند تلویزیون یا لامپ را که تولید گرما می کنند دور از کولر قرار دهید.

محل فیلتر

کولر را به گونه ای نصب کنید که بتوانید به راحتی به فیلتر آن دسترسی داشته باشید زیرا باید مرتب فیلتر را تمیز کنید تا کولر عملکرد مناسبی داشته باشد.

خنک کاری هوشمند

برخی دستگاه های تهویه مطبوع هوشمندتر شده اند به طوریکه می توانید از طریق گوشی موبایل آن ها را کنترل و تنظیم کنید. اغلب می توانید این کولرها را با دستگاه های سرمایشی دیگر در منزل تان به طور متقابل وصل کنید.

به کارت گارانتی دقت کنید

برخی از کولرها دارای گارانتی طولانی تری هستند. وقتی می خواهید یک کولر نو بخرید، به وب سایت شرکت سازنده رجوع کنید و از فروشنده در مورد گارانتی آن پرس و جو کنید.

اندازه کولرگازی

قبل از اینکه به بررسی قیمت کولرگازی و مشخصات کولر بپردازید، باید در انتخاب کولر گازی مناسب  اندازه ای را که برای خنک کردن فضای مورد نظر لازم دارید و همچنین محل نصب آن را مشخص کنید. ظرفیت خنک کنندگی کولرهای پنجره ای بین ۵۰۰۰ تا ۱۲۵۰۰ واحد حرارتی بریتانیا (Btu) است.

طبق قاعده، یک کولر برای خنک کردن هر فوت مربع از فضای خانه به Btu 20 قدرت خنک کنندگی نیاز دارد. طول اتاق را در عرض آن ضرب کنید تا مساحت آن را به دست بیاورید. اما نباید کولر را فقط بر اساس ظرفیت Btu انتخاب کنید. انرژی استار توصیه می کند که فاکتورهای دیگری را – مانند ارتفاع سقف، محل نصب کولر، و اندازۀ پنجره ها و درها‌–  نیز مدنظر قرار دهید.

  • اگر اتاق سایه گیر است، ظرفیت کولر را به میزان ۱۰ درصد کمتر انتخاب کنید
  • اگر اتاق خیلی آفتاب گیر است، ظرفیت کولر را به میزان ۱۰ درصد بیشتر انتخاب کنید
  • اگر معمولا بیش از دو نفر در اتاق زندگی می کنند، به ازاء هر نفر اضافه، Btu600 به توان کولر اضافه کنید
  • اگر کولر را در آشپزخانه نصب می کنید، ظرفیت آن را به میزان Btu 4000 بیشتر در نظر بگیرید
انتخاب کولر گازی مناسب

انتخاب کولر گازی مناسب

کدام مدل برای شما مناسب است؟

برخی از کولرهای پنجره ای کوچک قیمتی کمتر از ۲۰۰ دلار دارند که آن ها را تبدیل به گزینه های جذابی می کند – البته اگر بخواهید فضای بسیار کوچکی را خنک کنید. اگر نیاز دارید فضای بزرگتری را خنک کنید، باید دستگاه هایی را تهیه کنید که بتواند مساحت مورد نظر را خنک کند.

تقریباً تمامی کولرهای پنجره ای که ما تست کردیم دارای بالاترین استانداردهای انرژی استار هستند و ۱۵ درصد کمتر از کولرهای فاقد این استاندارد انرژی مصرف می کنند. کولرهای ایستاده بیصدا بودند و به راحتی قابل تنظیم بوده و در شرایط کاهش ولتاژ کار می کردند.

کولرهای پنجره ای

کوچک – ظرفیت بین ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ Btu/hr. تقریباً بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ فوت مربع  (حدود ۵/۹ تا ۲۸ متر مربع) را خنک می کند. این‌ها کوچک‌ترین، سبک‌ترین و ارزان‌ترین کولرها هستند، اما نمی توانند اتاق های بزرگتر از ۳۰۰ فوت مربع را به خوبی خنک کنند.

قیمت: ۲۰۰-۱۰۰ دلار

متوسط – ظرفیت بین ۷۰۰۰ تا ۸۲۰۰ Btu/hr. تقریباً بین ۲۵۰  تا ۴۰۰ فوت مربع (حدود ۲۳ تا ۳۷ مترمربع) را خنک می کند. قیمت آن ها بیشتر است و اندازه و وزنشان نصب آن ها در تابستان و درآوردن آن ها در زمستان را سخت می کند.

قیمت: ۳۰۰-۲۰۰ دلار

بزرگ ظرفیت بین ۹۸۰۰ تا ۱۲۵۰۰ Btu/hr. تقریباً بین ۳۵۰  تا ۶۵۰ فوت مربع (حدود ۵/۳۲ تا ۶۰ مترمربع) را خنک می کند. برای خنک کردن یک اتاق بزرگ مناسب است اما حجم و وزن بزرگ، نصب آن ها را دشوار می کند.

قیمت: ۴۰۰-۳۰۰ دلار

انتخاب کولرگازی مناسب

کولرهای قابل حمل (پرتابل)

کولرهای پرتابل برای منازلی طراحی شده اند که به علت شکل خاص پنجره ها یا قوانین ساختمانی امکان نصب کولرهای پنجره ای را ندارند. ظرفیت کولرهای پرتابل در تست های ما بین ۵۰۰۰ تا ۱۵۵۰۰ Btu بود. اما کولرهای پرتابل و پنجره‌ای را صرفاً بر اساس این مقیاس با هم مقایسه نکنید.

تازه ترین تست های ما نشان داد که خنک کنندگی کولرهای پرتابل به آن اندازه که سازندگان ادعا می کنند خوب نیست. به علاوه، قیمت های آن ها نیز بالاست و در مقایسه با کولرهای پنجره ایِ هم اندازۀ خود، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. آن‌ها در ضمن سروصدای بیشتری هم دارند. هرچند به لحاظ فنی قابل حمل هستند اما وزن ۵۰ تا ۸۰ پوندی (حدود ۲۳ تا ۳۶ کیلوگرم) آن ها جابجایی شان را روی فرش یا در بین اتاق ها دشوار می کند.

قیمت: ۶۰۰-۳۰۰ دلار

انتخاب کولرگازی مناسب

 

کولرهای اسپلیت بدون داکت (بدون کانال)

کولرهای اسپلیت بدون داکت یک راه هوشمندانه برای افزودن تهویه مطبوع به اتاق هاست بدون اینکه نیاز به ایجاد سوراخ در دیوار برای نصب داکت (کانال) – برخلاف سیستم های تهویه مطبوع مرکزی – یا نصب و برداشتن چند کولر پنجره ای در هر سال داشته باشید.

انتخاب کولر گازی مناسب

در تست های قبلی که ما انجام دادیم، تمامی این کولرها عملکردی عالی داشتند و نسبت به کولرهای پنجره ای بسیار کم صداتر بودند. در حقیقت، وقتی روی درجه کم کار می کردند، صدای آن ها به ندرت قابل شنیدن بود.

کولرهای اسپلیت بدون داکت بسیار گران تر از کولرهای پنجره ای یا پرتابل هستند (و نیاز به نصب حرفه ای دارند)، اما اگر قصد خنک کردن چند اتاق را دارید از دستگاه های تهویه مطبوع مرکزی خیلی ارزان تر هستند. با این حال، اگر قصد دارید همه قسمت های منزل را خنک کنید، یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی از لحاظ هزینه به صرفه تر است.

قیمت: ۱۰۰۰ دلار و بیشتر

امکانات هوشمند برای تهویه مطبوع

تمامی کولرها در رتبه بندی تهویه مطبوع عملکرد خنک کنندگی عالی دارند. این دستگاه ها امکانات مناسبی مانند نمایشگر دیجیتال، زمان سنج، و کنترل از راه دور دارند. برخی از این دستگاه ها دارای صفحه کنترل لمسی هستند. برخی از آن ها به طور خودکار جهت پرتاب باد را عوض می کنند تا هوای خنک را بهتر در کل اتاق پراکنده کنند. در این دستگاه ها، به دنبال امکاناتی بگردید که بر عملکرد و بازده آن ها تاثیر می گذارد.

انتخاب کولرگازی مناسب

کنترل ها

استفاده از صفحات لمسی با نمایشگرهای بزرگ ال ای دی، دکمه های نسبتاً بزرگ و کم تعداد، علامت گذاری های واضح، و نمایشگر دیجیتال دما آسان تر است. امکانات کنترلی نامناسب باعث می شوند که همواره در استفاده از این دستگاه ها اذیت شوید.
دکمه های برجسته با شکل‏‍های متفاوت کمک می کند که با لمس کردن متوجه کارکرد هر یک از آن ها شوید. نمایشگرهای دیجیتال دما نسبت به تنظیمات قدیمیِ «سردتر» و «گرم تر»، خوانش دقیق تری از دما را به شما ارائه می‌کنند.

نتیجه گیری در مورد  انتخاب کولرگازی مناسب :

این مقاله ترجمه ای از سایت http://www.consumerreports.org بود که امیدواریم در انتخاب کولرگازی مناسب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد خرید کولرگازی می توانید ضمن بازدید از انواع مدلهای کولرگازی با شماره های تماس ما(۰۹۱۴۹۷۸۹۳۵۳ – ۰۹۱۸۴۵۲۵۱۳۲ ) در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه بهتر و با توجه به نیازتان راهنمایی نمائیم.

منبع : http://www.consumerreports.org

دیدگاه‌ها (0)

*
*