کمپرسور کولر گازی و نحوه کار آنها

کمپرسور چیست؟

کمپرسور کولر گازی قسمت اصلی و شاخص سیستم تهویه مطبوع  و  کولر گازی ها  به شمار می روند. کمپرسور، گاز را از اواپراتور مکش و به سمت کندانسور هدایت می نماید. کمپرسور گاز یک دستگاه مکانیکی است که فشار گاز را افزایش و حجم آن را کاهش می‌دهد. کمپرسور هوا نوع خاصی از کمپرسور گاز است.

شباهت کمپرسورها و پمپ ها

کمپرسورها شبیه پمپ‌ها عمل می کنند. هردو فشار سیال را افزایش داده و می‌توانند این فشار را درون لوله جابجا کنند.از آنجاییکه گازها تراکم‌پذیر هستند، کمپرسور حجم گاز را نیز کاهش می‌دهد. مایعات نسبتا تراکم ناپذیر هستند و تنها اندکی فشرده می‌شوند، بنابراین کار اصلی یک پمپ فشار دادن و انتقال مایعات است.

انواع کمپرسور کولر گازی

رایج ترین کمپرسورهایی که برای تجهیزات تهویه مطبوع و کولر گازی ها مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:

  • کمپرسورهای گریز از مرکز
  • کمپرسورهای دیافراگمی
  • کمپرسورهای دندانه دار
  • کمپرسورهای پره ای
  • کمپرسور پیستونی (Reciprocating)
  • کمپرسور روتاری (Rotary)
  •  کمپرسور اسکرال (Scroll)

که در این بین ۳ گزینه ی آخر بیشترین کاربرد را در کولرهای گازی دارند.در زیر با کارکرد و ویژگی های انواع متداول کمپرسور کولر گازی آشنا می شوید.

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی از مدل های ابتدایی و قدیمی می باشد  و در شکل های یک طرفه و دو طرفه تولید می شود. پیستون درون سیلندر وظیفه متراکم کردن و فشرده نمودن را بر عهده دارد . کمپرسورهای پیستونی در هنگام کار صدای زیادی تولید می نمایند و همین عامل عیب اصلی آن است.

ظرفیت این کمپرسورها معمولا بین ۱۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بی تی یو ( BTU )  است و عیب اصلی آنها تولید صدای زیاد است . به کمپرسورهای پیستونی ، کمپرسورهای رفت و برگشتی نیز میگویند .

نحوه عملکرد کمپرسور پیستونی در عکس و ویدیو زیر به نمایش درآمده است :

کمپرسور پیستونی

کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری یا دوار جایگزین مناسبی برای کمپرسورهای رفت و برگشتی هستند . سیال توسط چرخیدن غلطک های مارپیچی شکب متراکم می گردد.

کمپرسورهای روتاری بازده بالایی دارند .کمپرسورهای روتاری دارای مکانیزم جابجایی مثبت و از نوع چرخشی هستند . معمولا در جاهایی که حجم فشار و هوا بالا است  از کمپرسورهای روتاری به جای پیستونی استفاده میشود .

کمپرسورهای روتاری را با ظرفیت های ۷۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بی تی یو ( BTU ) تولید میکنند. کمپرسورهای روتاری صدا کمتر تولید میکنند و مصرف بهینه تری دارند .

در تصویر و ویدیو زیر با نحوه کارکرد یک کمپرسور روتاری آشنا شوید:

کمپرسور روتاری

کمپرسور اسکرال

به کمپرسور اسکرال کمپرسورهای مارپیچی نیز گفته می شود.

تراکم در کمپرسل اسکرال بدین صورت است که مارپیچ متحرک برخلاف عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند، هوا به داخل فرستاده می‌شود و در یکی از محفظه‌های هوا حبس و بطور متغیری به سمت مرکز فشرده می‌شود.

یک کمپرسور اسکرال  که به عنوان پمپ اسکرال  و پمپ خلاء اسکرال شناسایی می‌شود از دو پره مارپیچی لایه‌ای برای پمپ کردن یا تراکم سیالاتی مانند مایعات و گازها استفاده می شود. هندسه پره می‌تواند به صورت اینولوت ، مارپیچ ارشمیدس  و یا منحنی ترکیبی باشد. کمپرسورهای اسکرال از دیگر انواع کمپرسور نرم‌تر، بی‌صداتر و قابل اطمینان تر هستند و اندازه کم‌تری دارند.

فرایند کار در کمپرسور اسکرال آرام و بدون لرزش است .

صدای کم و قدرت بسیار بالا و مصرف پایینی مهمترین ویژگی کمپرسورهای اسکرال میباشد . از این کمپرسورها برای ظرفیت های بسیار بسیار بالا استفاده میشود .

ظرفیت این کمپرسورها از ۲۴۰۰۰ الی ۹۶۰۰۰ بی تی یو ( BTU )  می باشد.

کمپرسور اسکرال

دیدگاه‌ها (0)

*
*