مزایای استفاده از کولر گازی اینورتر

مزایای استفاده از کولر گازی اینورتر برای کسانی که از کولرهای گازی استفاده می کنند پوشیده نیست .کولر گازی اینورتر یا به اصطلاح فارسی کولر گازی کم مصرف جدیدترین فناوری در زمینه گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع است که محبوبیت آن رو به افزایش است زیرا دوستدار محیط زیست بوده و رویکرد صرفه جویی در انرژی دارد. یکی دیگر از مزایای این سیستم ایجاد آسایش برای کاربران است.

به طور سنتی، کمپرسور مورد استفاده در کولرهای گازی از نوع روشن (ON) و خاموش (OFF) است به طوریکه یا با حداکثر ظرفیت کار کرده یا کلا در حالت خاموش قرار می گیرد. زمانی که ترموستات اتاق نیاز به سرمایش را اعلام کند، کمپرسور روشن می شود و بعد از رسیدن به دمای مطلوب خاموش می شود. این چرخه با تغییر بار درون اتاق تکرار می شود.

قطعات الکترونیکی کنترلی برای کولر گازی اینورتر کمپرسور اینورتر دی سی

دستگاه سقفی دایکین کولر گازی اینورتر

دستگاه سقفی دایکین

پیشرفت ها در الکترونیک قدرت موجب شکوفایی فناوری اینورتر با استفاده از میکروکنترلر ها و ماژول های IGBT برای به حرکت درآوردن کمپرسور یا موتور AC شده است. سرعت موتور کمپرسور را می توان با کمک درایو فرکانس متغیر، تغییر داد.

این کار با تبدیل برق ورودی AC به ولتاژ DC و سپس تعدیل آن به وسیلۀ تغییر ولتاژ، جریان و فرکانس برق ورودی به کمپرسور انجام می شود. تغییر فرکانس باعث تغییر سرعت کمپرسور به وسیلۀ مدارات الکترونیکی پیچیده تر می شود.

مزایای استفاده از کولر گازی اینورتر

استفاده از آخرین فناوری ها به مراتب مزیت های بیشتری نسبت به بهره برداری از فناوری های سابق دارد. در زیر، چند دلیل برای خرید یک کولر گازی اینورتر ذکر شده است.

  • صرفه جویی در انرژی یکی از مهم ترین عوامل در هنگام خرید یک دستگاه برقی است. در درازمدت، مزیت ها باعث جبران هزینه اولیه می شود. فناوری اینورتر در مقایسه با سیستم سنتی انرژی کمتری مصرف می کند.
  • کمپرسورهای نوع روشن/خاموش برای روشن شدن به جریان زیادی نیاز دارند که گاهی به ۶ برابر میزان جریان مورد نیاز در هنگام کار می رسد. این باعث سوسو زدن چراغ ها شده و انرژی مصرفی آن بیشتر است. نوعاً، در فناوری اینورتر ۲۰% تا ۳۰% در مصرف برق صرفه جویی می شود.

تحقیقات دایکین (بروشور FTK-1115-B) بر روی صرفه جویی انرژی در طول یک سال بین یک اینورتر ۱٫۵ HP  و یک غیراینورتر ۱٫۵ HP نشان داد که کولر اینورتر باعث صرفه جویی معنی دار در مصرف برق می شود. کولرها در اتاقی به اندازۀ ۵/۱۶ متر مربع، دمای تنظیم شدۀ ۲۵ درجه سانتی گراد، سرعت فن بالا و دمای بیرون ۳۳ درجه سانتی گراد آزمایش شدند.

کارکرد روزانه = ۸ ساعت

کولر گازی غیراینورتر

مصرف برق روزانه = ۹٫۵۱ kWh

مصرف برق کل در طول یک سال = ۳۶۵ روز × ۹٫۵۱ kWh = 3471 kWh

کولر گازی اینورتر

مصرف برق روزانه = ۴٫۸۳ kWh

مصرف برق کل در طول یک سال = ۳۶۵ days × ۴٫۸۳ kWh = 1763 kWh

صرفه جویی کل/سال = ۳۴۷۱-۱۷۶۳ = ۱۷۰۸ kWh

%صرفه جویی = (۱۷۰۸/۳۴۷۱) ×۱۰۰% = ۴۹%.

  • یکی دیگر از مزایای کولر گازی کم مصرف تامین آسایش کاربران است. در زمان روشن شدن، کمپرسور با حداکثر سرعت کار می کند تا اتاق را به سرعت خنک کند. پس از رسیدن به دمای مطلوب اتاق، سرعت کمپرسور به وسیلۀ درایو فرکانس متغیر بر اساس بار سرمایشی مورد نیاز اتاق تعدیل می شود. در مقایسه با کمپرسورهای قدیمی، نوسان دما به حداقل می رسد. این همواره باعث ایجاد محیطی آرامش بخش برای ساکنان می شود.
  • در اکثر سیستم های اینورتر از گازهای مبّرد دوستدار ازن مانند R410a استفاده می شود. این مبرد فقط محتویِ HFC است درحالی که R22 حاوی HCFC (یک جزء اضافی گاز کلر که لایۀ ازن را تخریب می کند) است. همواره از نصاب ها در مورد نوع مبرد سوال کنید زیرا برخی از آن ها همچنان از R22 استفاده می کنند. علت این است که R22 در مقایسه با R410a ارزان تر است و درنتیجه هزینه های آن ها را کاهش می دهد.
  • یکی دیگر از مزایای فناوری اینورتر کارکرد بی صداست. قسمتی از دستگاه که در بیرون از اتاق نصب می شود کمپرسور اینورتر را در خود جای می دهد و درمقایسه با کمپرسور غیراینورتر خیلی کم صداتر است. بنابراین، در موقع خواب نگران سر وصدای دستگاه نخواهید بود.

معایب استفاده از کولر گازی اینورتر

نوعاً، معایب استفاده از کولر گازی اینورتر به هزینه ها مربوط می شود. دلایل گران تر بودن سیستم های اینورتر در مقایسه با سیستم های غیراینورتر در زیر ذکر شده است.

  • مدارات کنترلی الکترونیکی در مقایسه با نوع غیراینورتر پیچیده تر هستند. اجزاء الکترونیکی مانند خازن های الکترولیتی، دیودها، اپتوکوپلرها و ماژول های قدرت IGBT به علت الزامات سیستم دارای درجات کیفی بالاتری هستند. بنابراین، قیمت آن ها نیز بیشتر است.
  • تداخل الکترومغناطیسی در نتیجۀ مبدل ولتاژ رخ می دهد. این تداخل می تواند در دیگر دستگاه های الکتریکی منزل اختلال الکتریکی ایجاد کند. از این رو، قوانینی برای تعیین میزان اختلالات مجاز وجود دارد. از قطعات فیلترینگ مانند خازن ها و القاگرها برای فیلتر کردن اختلال الکتریکی فرکانس بالا استفاده می شود. این نیز قیمت کلی سیستم را افزایش می دهد.
  • R410a یا دیگر مبردهای دوستدار ازن معمولاً گران تر از R22 هستند. کمپرسور مورد استفاده نیز فرق می کند اما چون تقاضا برای آن ها در حال افزایش است، صرفه جویی به مقیاس بیشتری رخ می دهد و قیمت آن ها در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت. در حال حاضر، نصاب ها معمولاً برای گاز R410a قیمتی دوبرابر گاز R22 مطالبه می کنند.

نتیجه گیری : اگر بودجه کافی برای خرید کولر گازی اینورتر دارید درنگ نکنید و از این تکنولوژی جدید استفاده کنید تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی کنید و هم در دراز مدت از مزایای استفاده از کولر گازی اینورتر بهره مند شوید.

برای خرید کولر گازی هم می توانید با ما در این زمینه مشاوره کنید و اگر تجربه کافی ندارید شما را راهنمایی نمائیم.

برای دیدن محصولات از لینکهای زیر استفاده نمایید.

کولرگازی اجنرال

کولرگازی میتسوبیشی

کولرگازی الجی

مزایای کولرگازی اینورتر

کولر بانه

دیدگاه‌ها (5)