راهنمای خرید کولر گازی | نکاتی در مورد خرید کولر گازی

راهنمای خرید کولر گازی

براساس تجربه ، بیشتر اوقات مشتریان برای خرید یک اسمارت فون وقت زیادی را سپری می کنند تا گوشی مد نظر خودشون را پیدا کنند، اما در مورد خرید کولر گازی اینگونه نیست و چنین حساسیتی ندارند !!

فاکتورهای زیادی وجود دارد که مشتریان اسپلیت ها در مورد آن آگاهی و اطلاعی ندارند.در این مقاله سعی می کنیم نکات مهم در خرید کولر گازی را برای شما ذکر کنیم و شما را از سردرگمی نجات دهیم تا ذهن شما را به نسبت این خرید روشن تر نماییم.

با ما همرا باشید.

راهنمای خرید کولر گازی

راهنمای خرید کولر گازی ؛ کولر گازی پنجره ای یا اسپلیت (کولر گازی دیواری) ؟

شما قبل از اینکه برای مشاهده و خرید کولر گازی اقدام کنید باید بررسی کنید که کدامیک از انواع کولر گازی ها را می خواهید کولر گازی دیواری (اسپلیت) یا کولر گازی پنجره ای ؟

هرکسی باید یک نوع را انتخاب نماید بسته به نوع اتاق و نیازهایی که مطرح است باید تهویه مطبوع مناسب را انتخاب نمود.اگر شما مستاجر هستید پیشنهاد ما به شما خرید کولر گازی پنجره ای می باشد چون حمل ونقل و نصب آن آسانتر می باشد ،تغییر مکان و انتقال مکرر اسپلیت دیواری جالب نیست حتی اگر ۲ یا ۳ سال یکبار انجام شود.

کولر گازی پنجره ای پرسرو صدا تر است در مقایسه با اسپلیت ها ،پس اگر توانایی مالی دارید خرید اسپلیت برای شما بهتر خواهد بود.

همچنین کولر گازی دیواری یا همان اسپپلیت سریعتر اتاق و محیط را خنک تر می نماید چون درب باز شونده ی پهن تر و عریض تری دارد که در سکوت اینکار را انجام می دهد،مخصوصا اگر شما در نظر دارید اسپلیت اینورتر را خریداری نمایید از برندهای معروف مانند اجنرال،ال جی،سامسونگ به سختی صدایی از این اسپلیت ها به گوش شما خواهد رسید.

برای اطمینان از کارکرد خوب یونیت خارجی که شامل کمپرسور و کندانسور است بهتر آنست که  آنها را دز زیر سایه نصب نمود تا جریان هوا را بهتر انتقال دهند اگر چه شرط ضروری نیست.

همچنین اسپلیت دیواری بهره وری و طراحی زیباتری به نسبت کولر های پنجره ای دارد.اسپلیت دیواری در طولانی مدت هم پاسخگوی بهتری برای مشتریان بوده است.

راهنمای خرید کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل نوع دیگری از کولرگازی است که عملکردی مشابه کولرهای پنجره ای دارد با این تفاوت که کولر به طور کامل در داخل اتاق قرار می گیرد . یک لوله خروجی هوای گرم نیز از پشت دستگاه به بیرون وصل خواهد شد ( تقریبا مانند بخاری گازی) . محدودیت این نوع کولر ها میزان سرمادهی است . معمولا این کولر ها با توجه به قرارگیری کمپرسور در داخل دستگاه توان زیادی ندارد وفقط قابل استفاده در فضاهای کوچک می باشد.

انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ و BTU

در ادامه بحث نکات خرید کولر گازی می پردازیم به نکته حیاتی دیگر در انتخاب کولر گازی،که ظرفیت درست آن یا به اصطلاح BTU می باشد.خرید یک اسپلیت با ظرفیت پایین با توجه به نیازهای واقعی شما، یک ایده بد خواهد بود زیرا اسپلیت باید بیشتر کار کند تا دمای مورد نیاز شما را حفظ کند، در نتیجه مصرف انرژی بیشتری نسبت به همیشه مورد نیاز خواهد بود.

یا اگر شما یک اسپلیت با ظرفیت بیشتر در مقایسه با نیاز خود خریداری نمائید، نه تنها شما هزینه های انرژی بیشتری را باید پرداخت کنید، از طریق خنک کردن بیش از اندازه هیچکس احساس راحتی را یک اسپلیت به ما می دهد پیدا نخواهد کرد.

همچنین اگر یک اسپلیت با ظرفیت بالا را برای یک فضای کوچک استفاده نمایید سبب ایجاد بوی ناخوشایند و نامطلوبی می شود که غیر قابل تحمل خواهد بود.

از اینرو انتخاب متراژ مناسب برای خرید اسپلیت امری واجب است.اغلب سوال می شود که متراژ مورد نظر را چگونه محاسبه کنیم.در زیر به این مساله می پردازیم:

متراژ (متر مربع) ظرفیت (BTU/H)
۱۰ تا ۲۰ ۹۰۰۰
۱۵ تا ۳۰ ۱۲۰۰۰
۲۵ تا ۴۵ ۱۸۰۰۰
۴۰ تا ۶۰ ۲۴۰۰۰
۶۰ تا ۸۰ ۳۰۰۰۰

نکته ی مهم در راهنمای خرید کولر گازی: اگر شما در مکانی زندگی می کنید که آب و هوا در آنجا به شدت گرم است مثلا در تابستان دمای هوا بالای ۴۵ تا ۵۰ درجه می شود شما باید ۵۰۰۰ به ظرفیت کولر گازی تان اضافه نمائید.

برچسب انرژی کولر گازی

بزرگترین ترس مصرف کنندگان در هنگام خرید یک تهویه مطبوع، هزینه انرژی برای اجرای آن است. این یک سوال بسیار رایج است که به ذهن مشتری مبتدی می رسد، که چقدر برق در هر ماه مصرف می کند؟ یا چه نوع برچسب انرژی خریداری کنند ؟

حرف A نشانگر بیشترین بازدهی یعنی مصرف برق کم و هوای خنک تر و حرف G نشان دهنده کمترین میزان بازدهی یعنی مصرف برق زیاد و هوای نسبتا خنک دستگاه است. همچنین علامت اضافه یا پلاس (+)  مقابل حرف A نمایش دهنده میزان بالاتری از مصرف بهینه است که بصورت A +  و  A ++  نمایش داده میشود . بنابراین مناسب ترین برچسب انرژی در کولرگازی اسپلیت همان برچسب انرژی A + و A ++  است.

در کولر های گازی بدون اینورتربازده انرژی آنها به ندرت به A می رسد در حالیکه در کولرهای گازی جدید که از گاز R410A و اینورتر در آنها بکار رفته است بازده عملکرد آنها تا ++A هم بالا می رود.این بدین معناست که کولرهای اینورتر مصرف انرژی بسیار کمتری به نسبت کولرهای پیستونی دارند.

باتوجه به اینکه کولرهای گازی اینورتر دارای رده انرژی بالاتری ( برچسب انرژی A + و A ++ ) هستند توصیه اکید می کنم اگر بودجه کافی دارید حتما مدلهای اینورتر را خریداری نمایید چون در فاصله زمانی ۱ تا ۳ سال بازگشت سرمایه شما تضمین خواهد شد.

در نتیجه هرچه رتبه دستگاه بیشتر باشد، کارآیی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می کند بیشتر می باشد.

Energy Efficiency Ratings(EER) امتیازات بهره وری انرژی

بسیاری از شرکت ها EER تهویه مطبوع خود را به عنوان یک دستاورد تبلیغاتی معرفی می کنند و سطح کارایی مدل های خود را نشان می دهند. اما صادقانه بگویم، من این نکته را با اهمیت نمی دانم.  EER با برچسب انرژی نسبت مستقیم دارد یعنی هرچه برچسب انرژی بالاتر EER نیز بالاتر خواهد بود. و تفاوت EER بین مدل های تولید کنندگان مختلف حاشیه ای است. از این رو من اهمیت زیادی برای eer قائل نیستم و فکر می کنم ویژگیهای دیگر مهمتر باشند.

کولر گازی گرمایشی سرمایشی یا فقط سرمایشی ؟

اگر در شهری مثل بانه زندگی می کنید امروزه داشتن یک سیستم تهویه مطبوع از مهمترین ضروریات زندگی است،چون هم دارای تابستانهای گرم و هم دارای زمستانهای سخت می باشد.

معمولا به دلیل کاهش هزینه ، بیشتر افراد کولر گازی سرمایشی می خرند و از خرید کولر سرد و گرم خودداری می کنند.دلیل دیگر نداشتن تجربه در زمینه گرم شدن محیط توسط سیستم تهویه مطبوع است.آیا کولر گازی می تواند باعث گرم شدن محیط شود ؟

جواب بنده بله است،من در منزل کولر گازی از نوع گرمایشی سرمایشی دارم و برایم تفاوتی ندارد هوای بیرون چگونه است (سرد است یا گرم) چون در هر صورت هوای خانه ما بسیار دلپذیر است.

گرمتر در زمستان،سرد در تابستان و شکر خدا تا به حال باعث نا امیدی بنده نشده است و برایم مشکلی پیش نیاورده است و به همین دلیل کولر گازی بنده همیشه کار می کند به استثنای ماههایی که هوا تغییر میکند مانند ۲ ماه اول بهار یا ماههای پاییز که نیازی به خنک کننده و سیستم گرمایشی نداریم.

پس اگر در مورد خرید کولر گازی از من می پرسید مدل گرمایشی و سرمایشی را تهیه کنید تا در هر دو فصل قابل استفاده باشد البته اگر در شهری مثل بانه زندگی می کنید که دارای زمستان و تابستان متفاوتی است.البته برخی شهرها نیازی به این ویژگیها ندارند بنابراین آنها می توانند تنها مدل های خنک کننده یا به اصطلاح سرمایشی را انتخاب کنند.

همچنین،کولر گازی در زمستان برای گرمایش بازدهی بیشتری دارد، زیرا در مقایسه با بخاری های اتاق صرفه جویی زیادی در انرژی می کند، که با سطح ثابت گرمایشی با سطح ثابت مصرف انرژی اجرا می شود. بنابراین، تهویه مطبوع گرم و سرد در مقایسه با یک بخاری گرم بسیار کارآمد است و دامنه ی بسیار بیشتری از اتاق شما را برای حرارت یکنواخت در زمستان پوشش می دهد.

امکاناتی از کولرگازی که نباید فراموش کنید

اکثر مشتریان تازه وارد تهویه مطبوع به سختی به ویژگی هایی که شرکتها ارائه می دهند نگاه می کنند. برخی از ویژگی های قابل توجه مانند Mosquito Away توسط LG، فیلتر PM2.5 در Daikin یا پاناسونیک، تمیز کردن خودکار فیلتر توسط هیتاچی وجود دارد.

با این حال در درازمدت ویژگی چرخش به چهار طرف چپ،راست،بالا،پایین بیشتر موردتوجه خواهد بود برخی از شرکتها به این ویژگی خنک کننده ۳ بعدی (۳D) هم می گویند.

البته من دوست دارم کولر گازی دمای فعلی محیط را هم به من نشان دهد و ویژگی کنترل از راه دور برایم خیلی مهم است.

 

سایر ویژگیهای مهم در راهنمای خرید کولر گازی

ویژگیهای دیگری مثل  Quick cool, Jet cool, Himalayan cooling نامگذاری های متفاوتی هستند که شرکتهای مختلف برای محصولات خود به کار برده اند که باید به آنها توجه کرد.مثلا ویژگی خنک کننده سریع Quick cool برای زمانی که شما نیاز به خنک کننده سریع در محیط دارید که از موقعیت خارج از منزل با شرایط شدید هوا برخورد کرده اید مناسب است و می تواند سریع شما را به خواسته تان برساند.
اگر شما در مکانی زندگی می کنید که پشه ها برای شما دردسر ایجاد کرده اند، یک ویژگی مانند Mosquito Away (دورکننده پشه) که فقط توسط کولر گازی LG ارائه می شود، در برخی از مدل ها مفید خواهد بود و این یک ترفند نیست، زیرا کارایی آن را در نسخه ی نمایشی Live by LG نشان داده شده است.

همچنین، داشتن فیلترهای هوا مانند فیلتر PM 2.5 یا ۳M در تهویه مطبوع گزینه خوبی است؛ با این حال، هزینه تهویه مطبوع را افزایش می دهد و اگر بودجه کافی ندارید به صرفه نیست.

یکی دیگر از قابلیت هایی که من نیاز دارم این است که در صورت قطع برق، راه اندازی مجدد بصورت خودکار انجام شود. اکثر مردم این ویژگی را فراموش کرده اند و نباید این ویژگی را فراموش کنید!

رطوبت ساز، که فقط در مدل های بالا پیدا می شود، به دلایل بارانی و یا به افرادی که در مناطق نزدیک ساحل قرار دارند و با رطوبت بالا روبرو می شوند، مفید و بسیار مناسب است.

دکمه های درخشان و نور پس زمینه در صفحه نمایش کنترل از راه دور، مفید است، با این حال، صفحه نمایش با نور پس زمینه در اکثر مدل ها پیدا نمی شود، از این رو اهمیت زیادی ندارد.

راهنمای خرید کولر گازی

آلیاژ بکار رفته در کندانسور مس یا آلومینیم ؟

هنگامی که تحقیق خود را در مورد خرید کولر گازی آغاز می کنید، ممکن است فروشندگان کولر گازی به شما بگویند کندانسور مسی بهتر است و مدلهایی که شما انتخاب نموده اید دارای کندانسور آلومینیومی هستند.

کدام یک بهتر است ؟کندانسور مسی یا آلومینیومی ؟ نوع مسی بهتر است ولی شخصا تا امروز، من خرید یک اسپلیت را صرفا به خاطر اینکه کندانسور مسی دارد به کسی توصیه نکرده ام.

به فرض اینکه آلومینیومی هم باشند این آلیاژهای آلومینیومی با مواد ضد زنگ پوشیده شده است (مهم نیست که آیا یک نام تجاری به آن اشاره می کند یا خیر، به طور پیش فرض توسط همه تولید کنندگان انجام می شود) و گفته شده است که از همان نوع آلیاژی است که در رادیاتور ماشین استفاده می شود. از این رو، این خازنها محکم هستند و برای سالها بدون هیچ گونه مساله ای ادامه خواهند داشت و این یک واقعیت است!

و رنگ های بکار رفته در پوشش ضد زنگ زدگی و خوردگی متفاوتند بعضی از آنها آبی ، بعضی از آنها سبز و بعضی شفاف هستند.از نظر بنده رنگها فقط ترفند بازاریابی است، چیزی بیشتر نیست. اگر نام تجاری واقعا پوشش ضد خوردگی را در نخی های کندانسور انجام ندهد، فقط به برند خود لطمه زده است.

نکات مهم در نصب کولر گازی و اسپلیت ها

در صورت خرید کولر گازی دیواری یا به اصطلاح اسپلیت حتما فاصله ی بین یونیت داخلی و خارجی را طبق استانداردها رعایت کنید و حداقل باید ۱۵ متر فاصله داشته باشند.

اگر برای اولین بار است که اسپلیت خریداری می کنید حتما از فروشنده بخواهید که یک نمونه از اسپلیت را برای شما نمایش دهد و نحوه ی استفاده از امکانات و ویژگیهای آن را فرا بگیرید چون شاید امکاناتی داشته باشد که شما نحوه ی استفاده از این ویژگیها و فعال کردن شان را ندانید.

این بسیار مهم است که بدانیم خدمات پس از فروش تولید کنندگان مختلف متفاوت هستند. مارک هایی مانند ال جی، اجنرال، سامسونگ و پاناسونیک در خدمات پس از فروش بهترین گزینه هستند. بدترین خدمات پس از فروش Voltas و Hitachi هستند. این شرکتها هر دو خدمات پس از فروش خود را به شرکتهای خصوصی منتقل کرده اند و مشتری راضی نیست.

نتیجه گیری

امیدوارم مقاله راهنمای خرید کولر گازی برای شما عزیزان مفید بوده باشد خوشحال می شویم نظرات و تجربه های خود را در زمینه خرید کولر گازی با ما به اشتراک بگذارید.

اگر در زمینه خرید کولر گازی از بانه راهنمایی خواستید ما می توانیم به شما مشاوره رایگان دهیم و با کمال میل پاسخگوی نیاز شما عزیزان خواهیم بود.

پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را هم در مورد کولر گازی بخوانید.

آموزش تمیز کردن فیلتر کولر گازی

علت آب دادن کولر گازی

کولر گازی میتسوبیشی بانه

 

دیدگاه‌ها (0)

*
*